COVID-19 salgını 2021’de otomotiv sektörünü de derinden vurdu. Lusso Garaj & Carwash sahibi olan sahibi Bülent Seferoğlu ve Nurullah Çetinkaya, sektörde hormonlu büyüme yüzünden sıkıntı yaşandığını kaydetti.
Mehmet ÇETİNKAYA-BURSA İNTERNET GAZETESİ (BURSA İGFA)
Lusso Garage Car sahibi Bülent Seferoğlu ve Nurullah Çetinkaya ile yaptığımız röportajda sektöre dair merak edilenleri sorduk. Bizler için geride bıraktığımız seneyi ve içinde bulunduğumuz yılda otomotiv sektörünün nasıl bir duruş sergileyeceğini değerlendirdi.
Kendinizi biraz tanıtır mısınız?
Adım Bülent Seferoğlu, Bursa doğumluyum, 25 yıldan bu yana otomobil işiyle uğraşıyorum. Baba mesleğimiz kaportacılık olduğu için çocukluğumuzdan beri bu işin içindeyiz otomobil alıp satmayı seviyoruz kaportacı olduğumuz için işin en alt kısmından, çekirdeğinden geldik.
-(Lusso Garage) markası nasıl doğdu?
Bursa’da 18 yıl yeni oto merkezinde Seven otomotiv adı altında iş yeri çalıştırdık. Oto galericiler sitesinden çıktıktan sonra kendimize ait yeni bir oluşum farklı bir marka adı olsun istedik. Böylelikle araştırma yaptık. Lusso karşımıza çıktı. İtalyanca bir isim olan ‘Lusso’, lüks, temiz, güzel anlamına geliyor. Bu isim hoşumuza gitti böylelikle onu kendi markamız haline getirip tescilini yaptık. ‘LUSSO GARAJ & CARWASH’ olarak araç alım satım ve oto yıkama hizmetini veriyoruz. Burada araç yıkıyoruz hem de müşteriye konsinye araç satarken kendimize de araç alım satımı yapıyoruz. Bu birlikteliği burada Nurullah Çetinkaya ile birlikte yürütüyoruz aynı zamanda birlikte büyüyoruz onunda otomotiv sektöründe geçmiş tecrübesinden yararlanarak işimize devam ediyoruz.
-Sektörün ne tarz problemleri var?
25 30 yıl önce insanlar parası varken altın alıp, parası bitince altını gelip bozdururlardı. Otomobil piyasası da öyle bir hale geldi ki herkes parası varken otomobili yeniliyor, parası bittiğinde de otomobili tekrar nakitte çeviriyor. Dolayısıyla çok hızlı bir sektör oluştu ve bunu diğer işlere göre kıyaslarsak kâr oranı daha yüksek görünüyor. Otomobil alıp satan esnafın haricinde herkes bu işe yöneliyor. Ayrıca son yıllarda herkes arabasını ekspertize göstermek istiyor tabi insanların da en doğal hakkı bu bizim işimizi de kolaylaştırıyor, bir nebze olsa üzerimizde ki sorumluluk kalkıyor. Müşteri Ekspertiz güvencesi adı altında aldığı için TSE garantili oluyor. Müşteriye ekspertiz araç satmıyoruz satmak istemiyoruz kişiler bize güvense dahi yapmıyoruz dostluğumuz baki kalsın istiyoruz. Bunun yanında yeni araca odaklıyız düşük segmente olabilir ama yeni olmasına çok özen gösteriyoruz. Araçların parçaları son yıllarda öyle bir hale getirmişler ki metal ve plastik aksam çok çabuk bir şekilde yoruluyor, çok çabuk yorulduğu için araçların kayışları vs zedeleniyor, motorlarını zedeleyebiliyor, aküler gidiyor. O kadar çabuk eskiyor ki normalde 50 bin km giden bir lastik şu anda aşağı yukarı 25 30 bin km de bitiyor. Araçların çoğunda motorların hacmini küçülttüler fakat beygir güçleri turbolarla yükseldi. Bu sefer çok kısa bir zamanda turbolar ve enjektörler bunlar hemen arıza göstere biliyor.
OTOMATİK ARAÇ KULLANAN ARTTI
Son yıllarda otomatik vites araç kullanımı çok aşırı derecede çoğaldı, herkes otomatik vites araç kullanmaya başladı. Otomatik vites araç çok kolay bir şekilde kullanıldığı için otomatik vites tercih ediliyor. Bugün 2000 model bir aracın ortalama fiyatı 70 80 bin lira gibi bir rakam çıkarıyor, bu parayla arabayı satmak çok basit 10 müşteriden 9 u alır. Hem otomatik vites hem parasına göre herkesin tercih edebileceği bir araç. Araç içerisinde oldukça önemli olan şanzıman son derece önemli noktadır. Şanzıman arıza yaptığı zaman 15 20 bin lira arasında net bir masraf çıkar masrafın yanında yapacak usta da çok azınlıkta ustaya gittiniz bekleyeceksiniz ki o şanzıman sökülsün, takılsın, onarılsın, buda en az 1 hafta 10 gün demek. Eski araba aldık, araba bozuldu… Gibi sorunlarla karşılaşmamak için markası ne olursa olsun ama yeni olsun iyi bir araç olsun istiyoruz. Bu tür sıkıntılarla ne müşteriyle yüz yüze gelelim nede kendimiz uğraşalım diye herkese tavsiyemiz, aracınız yeni olsun az kilometreli olsun sorunsuz olsun temiz olsun.
-İşlerin internete sirayet etmesi işlerinizi nasıl etkiledi?
Son yıllarda internet ortamında herkes her yerde çok kolay bir şekilde arabasını tedarik edebiliyor. Hatta bazı zamanlarda bizler veya müşterilerimiz bizimde aynı şekilde aldığımız oluyor. Bizden alan kişiler gelmeden bile burada ekspertizler yaptırıp arabaya onay verdikten sonra burada vekâletle noterde satışını yapabiliyoruz. Zaten bankadan ödeme yapılıyor dolayısıyla bunlar olduktan sonra kolay ve hızlı bir şekilde işler ilerliyor yani insanlar da farklı yerlerden kolay bir şekilde alabiliyor bizde kolay bir şekilde alım satım yapabiliyoruz hem alım hem satım bize artı avantaj sağlıyor.
-Son dönemde araç piyasasında fahiş bir artışı olduğu söyleniyor bunu nasıl değerlendirirsiniz?
Şöyle değerlendirebiliriz, tabi ki otomobiller yurt dışından geldiği için döviz endeksli geliyor. Döviz yükseldiği zaman araç fiyatları da yükseliyor. Dünyada oluşan bu kaos ve hastalıktan dolayı fabrikalar çalışamadığı için bir takım parça eksikliği oldu. Otomobil sayısı düştü, pandeminin de etkisiyle önceden toplu taşıma kullanan insanlar araç alma ihtiyacı duydu. Pandemide elimizdeki araçları ‘acaba nasıl satacağız’ diye düşünürken, bir anda patlak verdi, arabalar hızlı bir şekilde tükenmeye başladı. İkinci bir tetikleme ise herkesi bu işe yöneltti. Otomotiv sektörü az ya da çok parası olan kişiler araç alım satımına yöneldi. Bu sefer piyasa hepten alevlendi. Araçların hızlı bir şekilde yükselmesinin yegâne sebeplerinden bir tanesi de internet ortamı, çünkü insanlar fiyatları en iyi bir şekilde en yakından takip edebiliyor. Herkes fiyatlandırmayı kendi yaptığı için yukarı taşıyor bu sefer fiyatlar alıp başını gidiyor Bir buçuk 2 ay önce A200 Mercedes sıfır 550 bin liraya alınan araç dolar düşmeden hızlı piyasada tam 1 milyona kadar çıktı. Hiç bir şey otomobil kadar çıkmadı. Herkes aslında kazanıyorum sanıyor ama kimse kazanmıyor borsadan daha hızlı bir şekilde yükseliyor, çünkü hormon salgılıyor.
-Araç piyasasını nasıl bir yıl bekliyor?
Hormonlu piyasanın hormonu bir kerede kesildi piyasa özüne dönmeye başladı… Hormonlu salgından dolayı herkesin elinde araç var. Bir müddet benim şahsi kanaatim bir müddet bu şekilde durağanlıkta gidecek zaten kış aylarında piyasalar daha durgun oluyor.
-Üst segment araçlarda çok sirkülasyon oluyor mu?
Üst seğmen araç almakta satmakta çok kolay çünkü üst segment aracı alan kişinin bütçesi çok kısıtlı olmadığı için araç alım satımı çok daha kolay oluyor.
-Sizi tercih etmek isteyenlere ne söylemek istersiniz?
25 yıllık bilgi birikimi ve tecrübemiz sayesinde Türkiye’nin her şehrinde bağlantılara sahibiz. Bizi aramaya çekinmeyiniz.
KAYNAK: http://www.bursainternetgazetesi.com