Zorlu iklim şartlarında güvenli sürüş için kullanımı gereken kış lastiği, kar yağışın etkili olduğu bu günlerde sürücüler tarafından detaylı şekilde araştırılıyor. En çok da kış lastiği özellikleri ve avantajları nelerdir, kış lastiği hangi koşullarda saklanır, hangi araçlar kış lastiği kullanmalı ve kış lastiği kullanmak zorunlu mu, konuları merak edildi.
Kışlastiği olarak geçen lastik türleri; üzerinde M S veya kar tanesi (snowflake)işareti bulunan ve 7 ºC`nin altındaki sıcaklıklarda yol tutuşunu artırmakamacıyla bileşimi özel olarak belirlenmiş, sırt yüzeyinde özel olaraktasarlanmış desenleri bulunan lastik türüdür. Sadece buzlu zeminlerdekullanılabilen çivili lastiklerde bu kategoriye girer.
Ülkemizde tescil edilmiş olsun veya olmasın, şehirlerarası karayollarında yolcu ve eşya taşımalarında kullanılan taşıtlarda her yılın 1 Aralık ile takip eden yılın 1 Nisan tarihleri arasında kalan dört aylık dönemde kış lastiği kullanılması zorunludur.
Yolcu ve eşya taşımalarında kullanılan araçlar her yıl 1 Aralık ile 1 Nisan tarihlerinde zorunlu olarak kış lastiği kullanacak.
a) Lastik tekerlekli traktörleri,
b) İki ve üç tekerlekli taşıtlarla yapılan taşımaları,
c) Römork ve yarı römorkları,
ç) Türk Silahlı Kuvvetlerine ait taşıtlarla ve bunların römorklarıyla yapılan taşımaları,
(1) Kış lastiğinin zorunlu olduğu süre içerisinde;
a) Kış lastiklerinin yanaklarında (M+S) işareti veya (M+S) işareti ile birlikte kar tanesi (snowflake)işareti veya sadece kar tanesi (snowflake)işareti aranır.
b) Yapılan denetimlerde aynı dingil üzerinde içte yer alan lastiklerde (M+S) işaretinin okunamaması halinde sırt deseninin Ek-1`de yer alan kış lastiği örnek sırt desenlerine uygunluğu kontrol edilir.
c) Lastiklerin kaplama yapılarak kullanılması halinde lastik omuzlarında (M+S) işareti olsa dahi, lastik diş derinliğinin ve sırt deseninin kış lastiğine uygun olması zorunludur.
1) Kış lastiklerinin yaz lastiklere göre genellikle daha fazla diş derinliği vardır.
2) Kış lastiklerinde desen doluluk oranı, standart lastiklere göre daha azdır. Böylece yol yüzeyindeki kar, buz, su, çamur gibi maddelerin oluklardan dışarı atılması daha kolay olur.
3) Kış lastiklerinin sırt deseninde kılcal damarlı ve omuz bloklarının dişli bir yapısı vardır. Bu yapı, karlı, erimiş karlı ve çamurlu yüzeylerde ilave çekiş sağlar.
4) Kış lastikleri özel karışımı sayesinde kış şartlarında sertleşmeyerek, tutunma özelliklerini korur.
5) İçeriğindeki yüksek silika oranıyla, tutunma özelliklerini korur ve ıslak zeminde sürüş emniyetini artırır.
1) Güneş ışınlarıyla yüksek mor ötesi ışın içeren güçlü yapay ışınların ürün üzerine gelmesi önlenmelidir.
2) Depo zemini; betondan düzgün yapılmış olup, temiz olarak muhafaza edilmelidir.
3) Depo ortamı mümkün olduğunca serin, kuru ve havalandırılmış olmalıdır.
4) Ürünlerin tesisat boruları ve radyatörlerle doğrudan teması önlenmelidir.
5) Tavan/çatı, pencereler, giriş ve benzeri yerlerden su sızıntısı olmamalıdır.
6) Ürünleri kirletecek ve/veya zarar verecek maddeler depoda bulunmamalıdır.
7) Yangın ve diğer tehlikelere karşı gerekli tedbirler alınmış olmalıdır.
8) Sıcaklık 50 derecenin üzerinde olmamalıdır.