Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Türkiye Özel Okullar Derneği?nin (TÖZOK) ?Eğitimde Dijital Dönüşüm? temasıyla bu yıl 7.?sini düzenlediği Eğitim Teknolojileri Konferansı?nda (ETP21) konuştu. Uzaktan eğitimden sınavlara kadar farklı konularda bilgi veren Bakan Selçuk, kitlesel eğitimden kişisel eğitime doğru bir gidişatın olduğuna dikkati çekti. Selçuk, ?Herkese 40 numara ayakkabı vererek ya da herkese aynı içerik, aynı kitap, aynı yöntem; bunun aslında eğitimin doğasına aykırı olduğunun hepimiz farkındayız. Kişiselleştirmeyi nasıl yapacağız? İşte tam da burada eğitim teknolojilerinin büyük katkısı devreye giriyor? dedi.
?Dünyada benzeri az?
Dünyadaki dönüşümde çocukların adil bir şekilde yer bulmaları ve rekabet edebilmelerinin çok önemli olduğunu ifade eden Selçuk şöyle devam etti: ?Bunun temelinde yatan kavram da ?fırsat adaleti? diye düşünüyoruz. Çünkü fırsat eşitliğinde herkese eşit davrandığınızda herkesin hak ettiği içeriği ya da muhtaçlığını gidermiş olmazsınız. Bu nedenle de adalet kavramı çok daha sağlıklı bir kavram diyebiliriz.? Uzaktan eğitim çalışmaları hakkında da bilgi veren Selçuk ?Sadece EBA?da bile 30 kata yakın bir artıştan söz ediyoruz. 3 milyondan fazla canlı dersten ve 3 televizyon kanalından söz ediyoruz? dedi. Sınava giren öğrenciler için bu sürecin çok adil olduğunu dile getiren Selçuk, ?Çünkü sadece 12. sınıf öğrencisinin 5 ayrı öğretmenden aynı konuyu izleme ihtimali, imkânı var. Bu gerçekten önemli bir kazanım ve dünyada bunun benzerlerini çok az görüyoruz? ifadelerini kullandı.
Sosyal beceriler eksik
Uzaktan eğitimde en önemli sorunun akademik kayıplardan ziyade sosyal duygusal becerilerde olan eksiklikler olduğunu belirten Selçuk ?Çocuklarımızın geleceğe dönük olarak iyi hazırlanmaları, adapte olmaları, ruh sağlığını korumaları, sosyal, duygusal becerilerini eleştirerek ilerlemeleri için yapmamız gereken çok iş var ki bu salgın döneminin en büyük kayıplarından biri, eğer muhtemel kayıplardan söz edeceksek sosyal duygusal becerilerle ilgili olan eksiklerdir. Bizim de bu alanda büyük hazırlıklarımız, çalışmalarımız var. Bunların bir kısmını paylaştık. Daha büyük bir kısmını da çok yakında paylaşmayı planlıyoruz? dedi.
?Çift kanatlı çocuklar?
Pandeminin ortaya çıkardığı farklılıkların 2023 Eğitim Vizyonu?ndaki bakış açısının geleceğe dönük olan yönünü daha fazla ortaya çıkardığına dikkati çeken Bakan Selçuk, ?Bu kişiselleştirmenin beraberinde gelecek olan riskleri de dikkate almalıyız. Çift kanatlı çocuklar yetiştirmezsek, yani hem sanatı hem bilimi hem ahlaki değerleri hem de kendi coğrafyasının kokusunu birlikte ele almazsa çocuklar, o zaman çift kanatlı yetişmiş olmayacaklar ve geleceğe dair birtakım sorunlar yaşama olasılıkları da yükselecek. MEB olarak bunun alt yapısı konusunda yaklaşık 2 yıldır yoğunlaştık ama önceki yıllardan da gelen katkılarla birikim esasına dayalı yapılan çok fazla iş var? diye konuştu.
?Öğretmen esastır?
Konferansta konuşan TÖZOK Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Öztürk ise eğitimde teknolojinin tek başına bir şey ifade etmeyeceğini belirterek, ?Teknolojiyi bir araç olarak kullanan öğretmen esastır. Pandemide öğretmen faktörünün ne kadar önemli olduğunu da görmüş olduk? dedi. Eğitimde teknoloji kullanımına yönelik iyi örneklerin paylaşıldığı, eğitim teknolojilerini derslerinde kullanmak isteyen öğretmenlerin farklı projeleri inceleyebildikleri ve meslektaşlarıyla paylaşımda bulundukları ETP21?e resmi ve özel okullardan yaklaşık 6 bin eğitimci katıldı. Programda 4 konferans, 6 panel ile 82 senkron ve çok sayıda asenkron öğretmen sunumu düzenlendi.